English | Deutsch | Telefonkönyv | Szálláshelyek | ETR | CooSpace | Webmail
Bejelentkezés
Gyorslinkek (karok, egységek)
Keresés Részletes keresés

Halál és meztelenség a színpadon

szerzõ: PTE / P. Müller Péter | 2011. április 06. 08:17:00

Dr. Müller Péter "Halál és meztelenség a színpadon" című előadásával folytatódott a Nyitott Egyetem 2011-es programsorozata április 5-én, a Pécsi Tudományegyetem Vargha Damján konferenciatermében.

A nyugati kultúrát ellentmondásos viszony jellemzi az ember testi mivolta iránt, és épp így ambivalens képzetek övezik azt a művészeti ágat - a színházat - is, amely a test színrevitelére épül.

Dr. Müller Péter "Halál és meztelenség a színpadon"

Az ember testi mivolta - biológiai vonatkozásai mellett - koronként, kultúránként és közösségenként eltérő módon, kulturálisan is meghatározott. A modern nyugati kultúra sokáig mellőzte a testet a szellemtudományi diskurzusból, ám az újabb társadalomtudományi kutatások rámutattak a test konstruált és folytonosan változó voltára, lezáratlan és lehatárolhatatlan jellegére.

A testnek azokban a határhelyzeteiben, mint például a test lemeztelenítése vagy halála, illetve a holttest színrevitele, markánsan és árnyaltan mutatkoznak meg ennek a kultúránkra jellemző ellentmondásos viszonynak az árnyalatai.

A test színrevitelének történetében nemcsak arra találunk példát, hogy a színpad miként ad kulturális-esztétikai kontextust a szerepe szerint meghaló testnek, hanem arra is, hogy a holttestet teszik közszemlére, mint a boncszínházakban, vagy bizonyos temetési szertartásokon. A performansz-művészet egyes alkotói pedig a tetemek és a halál színre vitelével folytatnak kísérletet, kihívást intézve az uralkodó társadalmi és esztétikai előfeltevésekkel, sztereotípiákkal szemben.

Dr. Müller Péter "Halál és meztelenség a színpadon"

A test színrevitelének sajátos típusait alkotják azok az esetek, amelyekben a test álruhát ölt, nemet vált, vagy ruhátlanul mutatkozik meg. A színészek testének a szerepekkel összefüggésben megmutatkozó változékony jellege az egyik oka, hogy a történelem során sok társadalom kirekesztettként bánt velük. A színház - az alapját alkotó változékony testi identitás révén - kihívást intéz az őt övező társadalom (testi) normái ellen. Ebben az egyik legerősebb eszköze az alakváltás, a nemek cseréje, valamint a (jel)meztelen test színrevitele.

A Nyitott Egyetem korszerű, digitális technikával készülő felvételeit a helyszínen élőben, interneten vagy a tévéképernyőkön felvételről országszerte bárki nyomon követheti. Az előadás szerkesztett változata megtekinthető a PécsTV-n, illetve a Hálózat TV-n.

Címkék: egyetemnyitottmüllerhalálmeztelenség
« vissza

ÉN is PÉCSETT...

ÉN is PÉCSETT...

PTE Alumni